El Centre d’Estudis de la Conca de Barberà, el Museu Arxiu de Montblanc i Comarca i el Consell Comarcal de la Conca de Barberà, van presentar el passat 27 de novembre de 2010, el llibre La Guerra del Francès a la Conca de Barberà (1808-1814) a càrrec del professor del Departament d’Història Moderna de la Universitat de Barcelona, Dr. Àngel Casals Martínez.
Aquest volum aplega els textos de cinc conferències que l’any 2009 s’impartiren en diverses poblacions de la Conca de Barberà amb motiu del bicentenari de la Guerra del Francès (1808-1814).
Els autors dels treballs, tots ells historiadors, aprofundeixen en múltiples temàtiques del conflicte, per una banda les conseqüències econòmiques (pressió fiscal a través del cadastre i recaptacions extraordinàries), els proveïments als dos exèrcits (alimentació per a la tropa, com per el pa i el vi, per exemple) i els animals de la cavalleria (palla i ordi), llenya i roba per als hospitals militars. Segueix l’impacta demogràfic amb les migracions de la població civil, la crisi de mortalitat (epidèmies de 1809 i fam del 1812), per continuar amb els esdeveniments bèl·lics en especial la batalla del Pont de Goi (25 de febrer de 1809) i l’ocupació militar dels convents de la Mare de Déu de la Serra i la Mercès a Montblanc, per part dels francesos. Tampoc s’oblida la incidència negativa sobre els arxius municipals i parroquials de la comarca.
El llibre recull els següents treballs:
– Josep M. Torras i Ribé: La Guerra del Francès vista des del territori (Pròleg)
– Josep M. T. Grau i Pujol: L’impacta de la Guerra del Francès a la Conca de Barberà (1808-1814)
– Manel Güell i Junkert: Els desastre de la guerra al Camp de Tarragona i a la Conca de Barberà. Montblanc, Barberà i Solivella
– Francesc Murillo i Galimany: La Batalla de Valls (Pont de Goi, 25 de febrero de 1809)
– Josep M. Porta i Balanya: La destrucció dels arxius durant la Guerra del Francès a la Conca de Barberà
– Gabriel Serra i Cendrós: La Guerra del Francès a Montblanc. Dades per al seu estudi
– ADDENDA a càrrec de Josep M.T. Grau i Pujol: Agustina d’Aragó hauria pogut ésser montblanquina
A les darreres pàgines de l’obra es poden observar diferents plànols de l’exèrcit sobre el desplegament militar als voltants de Montblanc:
- Montblanc: operacions bèl·liques (1810)
- Croquis de Montblanc y sus contornos (1810)
- Plànol de la vila de Montblanc amb les indicacions de la disposició de la tropa (1810)
- Reconocimiento de la Guardia y sus contornos (1810)
- Reconocimiento de Montblanc a Prades (¿1810?)
- Reconocimiento de Montblanc, Montblanc, Vilaverd, Lilla y Prenafeta (¿1810?)
A més de la Conca de Barberà, s’aporten gran nombre de referències documentals inèdites sobre la Guerra en el Camp de Tarragona i Muntanyes de Prades.
Un llibre bàsic per a conèixer el fet bèl·lic a la Conca de Barberà
Filed under: Miniatures |
Deja una respuesta